نظام کارت بیمه بین المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز Green Card System بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا وابسته به سازمان ملل متحد در تاریخ 1949/01/23 بنیان نهاده شد و بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد، قرارداد لندن با موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن صورت می پذیرد. فعالیت اجرایی سیستم کارت سبز در تاریخ اول ژانویه سال 1953 آغاز شده است.

نگاهی به پیشینه سیستم کارت سبز :

این سیستم در سال 1949 توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد توسط کارگروه حمل و نقل جاده ای کمیته حمل و نقل داخلی تصویب و تأسیس شد.

هدف دوگانه اولیه این سیستم تسهیل موارد زیر بوده است:

در هدف اول عبور از مرزها ؛ رانندگان در صورت داشتن گرین کارت از تعهد انعقاد قرارداد بیمه ملی در مرز 50 کشور عضو آزاد می شوند.
در هدف دوم تسویه مطالبات ؛ قربانیان تصادفات جاده ای برون مرزی باید به درستی غرامت پرداخت کنند و با این واقعیت که تصادف توسط یک وسیله نقلیه خارجی ایجاد شده است، تعصب نداشته باشند.

درباره گرین کارت (بیمه کارت سبز) :

COB به عنوان شورای دفاتر شناخته می شود، یک سازمان بین المللی فعال در بخش بیمه خودرو است و برای حمایت از قربانیان ترافیک جاده ای برون مرزی فعالیت می کند.

وظایف این دفتر عبارت است از:

سیستم گرین کارت شامل 46 دفتر حدود 1500 شرکت بیمه خودرو را در 50 کشور در اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه نمایندگی می کنند.
سیستم حفاظت از بازدیدکنندگان ، که اعضای آن نهادهای جبران خسارت، صندوق های ضمانت هستند که دستورالعمل های بیمه خودرو را در 30 کشور عضو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) اعمال می کنند.

ماموریت COB دو برابر است:

با رفع موانع اداری، تردد آزاد در ترافیک جاده ای برون مرزی را تسهیل کند.
ارائه سطح بالایی از حفاظت از قربانیان حوادث ترافیکی جاده ای برون مرزی با تسهیل مراحل جبران خسارت.

COB تحت حمایت سازمان ملل متحد عمل می کند و همچنین با نهادهای اتحادیه اروپا برای بهبود حرکت آزاد وسایل نقلیه و حل و فصل دعاوی تصادفات خودرویی همکاری می کند.

دفتر گرین کارت سازمانی است که در هر کشوری از سیستم کارت سبز ایجاد می شود و تضمین می کند که قربانی آسیب دیدگی ناشی از تصادف جاده ای ناشی از یک وسیله نقلیه خارجی (از کشور دیگر شرکت کننده) در کشور حادثه غرامت دریافت می کند.

اداره کشور حادثه می تواند متعاقباً تمام غرامت های پرداخت شده را از اداره کشوری که وسیله نقلیه مسئول از آن منشأ گرفته است، پس بگیرد.

هر دفتر گرین کارت نماینده بیمه گران مسئولیت موتور در کشور خود است.

دفتر گرین کارت دو وظیفه دارد:

به عنوان “دفتر کشور حادثه” (یا اداره رسیدگی)، مسئولیت رسیدگی و حل و فصل دعاوی ناشی از تصادفات ناشی از بازدید از وسایل نقلیه را بر عهده دارد. هنگام پرداخت غرامت به قربانیان، اداره رسیدگی قوانین بیمه و مسئولیت کشور حادثه را اعمال خواهد کرد.
به عنوان یک دفتر ضمانت، گواهینامه های بیمه موتور، گرین کارت را که توسط شرکت های بیمه عضوش برای بیمه شدگان آنها صادر می شود، تضمین می کند.

دفاتر گرین کارت بر اساس مقررات داخلی همکاری می کنند و با تشخیص و تایید دولت های خود فعالیت می کنند.

keyboard_arrow_up